de Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Sjoerd Pierik - WaarBenJij.nu de Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Sjoerd Pierik - WaarBenJij.nu

de Taj Mahal

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

13 September 2012 | India, Agra

Dag 39: 13-09-2012

Geen reisdag, maar een dag waar ik lang naar uit heb gekeken, dit komt mede door Frieda en haar belangstelling voor de Taj Mahal. Om 08.30 uur ontbijten en om 09.30 uur naar de straat voor het hotel om een tuktuk te charteren. Helaas schijnt deze dag de zon niet, zodat we niet kunnen genieten van bepaalde effecten die de zon op de Taj Mahal zou hebben. De grote trekpleister van de stad Agra is die Taj Mahal. Dagelijks bezoeken honderden toeristen het Monument voor de Liefde, zonder één blik op de stad te werpen. Agra is niet alleen de Taj Mahal, het heeft nog een paar grote historische schatten. Agra ligt op ongeveer 200 kilometer van de hoofdstad Delhi. De stad is het derde lid van de gouden driehoek, samen met Delhi en Jaipur. Agra is een chaotische stad, zelfs voor doorgewinterde India-gangers. De stad heeft bijna anderhalf miljoen inwoners. Het is geen fijne stad om een relaxte vakantie door te brengen. Maar haar bezienswaardigheden moet je hebben gezien. We gaan eerst naar het rode fort, een ontzettend groot complex dat in de jaren 1600 al gebouwd is. De naam slaat op het rode zandsteen, waaruit het fort is opgebouwd. De vestingmuur van 2,5 kilometer is tussen 1565 en 1571 gebouwd in opdracht van de Mogol-keizer Akbar. Hij wilde de stad ermee beschermen. In dit fort zou sjah Jahan acht jaar lang gevangen zijn gehouden door zijn eigen zoon, die de macht over Agra wilde. Vanaf de oude cel van sjah Jahan heb je een indrukwekkend uitzicht op de Taj Mahal. Hoe frustrerend moet het voor de sjah zijn geweest, om vanuit gevangenschap naar zijn mooiste gebouw te moeten kijken.
Hierna gaan we naar de Taj Mahal. Het prachtig witte mausoleum werd aan het einde van de zestiende eeuw gebouwd voor Mumtaz Mahal. Zij was de lievelingsvrouw van de moghulkeizer Sjah Jahan. Mumtaz Mahal stierf tijdens de bevalling van hun veertiende kind. Zes maanden na de dood van zijn geliefde begon Sjah Jahan aan de bouw van het mausoleum. Het moest het mooiste mausoleum ter wereld worden.De Taj Mahal is een van de meest verfijnde en bijzondere bouwwerken op aarde. Met de hulp van architecten en kunstenaars uit Azië en het Midden-Oosten werd het mausoleum in 22 jaar gebouwd. Van veraf doet de schoonheid van de Taj Mahal je de adem benemen. Van dichtbij zie je pas hoe mooi en gedetailleerd het bouwwerk werkelijk is. Het mausoleum is gemaakt van hoge kwaliteit witte marmer. Deze info over de Taj Mahal en het Rode Fort komt van het internet:
http://www.azie.nl/india/highlight/taj-mahal/ http://www.azie.nl/india/highlight/agra/
Ik heb hier dan ook 100 foto’s genomen om later bij het terugkijken niets te missen. Om 14.00 uur zijn we terug in het hotel en gaan we lekker zwemmen en hebben we de lunch aan de rand van het zwembad genomen, met een pilsje.
Morgen gaan we naar Bareilly, weer ongeveer 200 km, en zal Frieda, samen met haar zus Jellie ook naar India komen, maar zij reizen dan door naar Nepal. Op 20 september zullen we elkaar dan eindelijk weer zien.

• 13 September 2012 - 19:17

Paul:

Ach sjoerd, wat mooi toch jou verhalen en foto,s. Ik weet zeker dat je van iedere minuut geniet. Dit is ook maar voor weinig mensen voorbehouden z,n mooie trip. Ik hoop dat verders alles goed met jullie gaat. Nog een weekje en dan zie je jou frieda weer, dat wordt toch ook weer een hoogtepunt....groetjes paul de buurman

• 13 September 2012 - 19:31

Bart:

Sjoerd gaaf om je verhalen te lezen!
    Wat zul je veel meemaken.
    Ondertussen doet Louis van Gaal het hier goed.
    Twee keer gewonnen. Nog wel zonder Douglas...
    Lekker belangrijk trouwens ;-) Blijf genieten en goede reis!

• 13 September 2012 - 20:38

Desiree:

Sjoerd,

Wat maak je een ontzettend mooie reis en wat maak je veel mee zeg!!! We zijn blij om te lezen dat het allemaal voorspoedig gaat.

En gelukkig kunnen we hier een beetje mee genieten door je mooie verhalen en foto's!
    Vooral de Taj Mahal is prachtig!! India staat bij mij hoog op het verlanglijstje maar dan laat ik de scooter wel thuis als ik dat zo lees......

Wees voorzichtig met het verkeer daar en we denken aan je!!

Liefs,

Desiree, Björn en Eugéne!!

• 13 September 2012 - 22:50

He broer,

Je wel een geschiedenis leraa, heb er veel van geleerd. erg mooi de foto's wees wel voorzichtig met dat kleine puntje, breek deze niet af anders gaat je verhaal de mist in.

Morgen gaat Frieda je opzoeken in verweggiestan, dus je moet nog ff aan de bak voor dat je haar weer kunt omhelsen. Dat moetna zoveel inzet wel lukken. dus nu op naar frieda.

Veel succes, we missen je.

de peirtjes

• 13 September 2012 - 22:50

He broer,

Veel succes, we missen je.

de peirtjes

• 14 September 2012 - 08:50

Marjolein:

Schitterend die taj mahal!
    Mama is nu als het goed is bezig met inchecken!

xxx mayo

• 14 September 2012 - 09:03

Marjon:

Sjoerd,

Dat jij zo diep onder de indruk bent van de Taj Mahal, begrijp ik. Maar dat jij je zo hebt verdiept met jaartallen compleet geloof ik niet. Wedden dat Frieda hier behoorlijk haar invloed heeft uitgeoefend?
    Maar wat indrukwekkend dat stoere bikers zo geraakt worden door een dergelijk, wonderschoon gebouw wat uit pure liefde en eerbetoon is gemaakt.
    Imponerend om zulke herinneringen aan je bagage toe te kunnen voegen. Iets Sjoerd wat je nooit kunt vergeten.
    En Frieda ziet dit niet? Die blijft de rest van haar leven stikjaloers op jou, of jullie gaan nog een keer naar India om dit samen te kunnen zien.
    Blijf genieten van al dit speciaals!

Liefs,
    Marjon.

• 14 September 2012 - 10:12

Manon:

WOW zo te zien neem je Taj Mahal mee naar huis ;-)... dat vinden wij hier wel leuk hoor... dan kunnen wij er ook van genieten.
    Nog eventjes en dan is frieda weer bij jou...

Tot snel pap.

Pas nog even goed op jezelf.

Dikke kus ons

• 17 September 2012 - 20:59

Hallo allemaal,

Ik heb een sms ontvangen van Frieda, internet is bagger daar. Vandaar geen verslagen tot nu toe. Maar komt goed.
    Sjoerd is in Nepal en komt overmorgen aan op de eind bestemming, alles gaat daar naar wens. De vele regen is een domper op het verblijf in Nepal zo ook de rotzooi.

Nog even wachten dan komt er denk ik van alles weer aan.

groeten

Hans