Van Kerman naar Bam - Reisverslag uit Kerman, Iran van Sjoerd Pierik - WaarBenJij.nu Van Kerman naar Bam - Reisverslag uit Kerman, Iran van Sjoerd Pierik - WaarBenJij.nu

Van Kerman naar Bam

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

30 Augustus 2012 | Iran, Kerman

Dag 25: 30-08-2012

Vandaag van Kerman naar Bam; een afstand van 200 km over de snelweg, maar ook dit keer hebben we weer een mooie route gemaakt, ongeveer 365 km door het achterland.

We gaan vandaag met ons drieën, omdat John heeft besloten het rustig aan te doen gaat hij samen met Jan de snelste en kortste weg.

We gaan onmiddelijk na Kerman al van de grote weg en pakken de wegen die de bergen in gaan. Een flink aantal hellingen en bochten brengen ons al vrij snel naar 2900 meter hoogte, waar we weer genieten van het uitzicht en het rijden in de natuur. Het is hier heerlijk, omdat het maar 26 graden is en we rijden ongeveer 130 km door het hoge, maar zeer kale, land. De mooiste plekken en hoge toppen laten we achter ons als we weer in een woestijnachtig gebied terecht komen. Dit keer wel met wat meer begroeiing, al is het allemaal wel droog en dor.

En ja hoor, politie, stoppen, even praten, lachen, een hand geven en we kunnen weer verder, dan moet je weten dat we ook al 4 politieposten voorbij zijn gereden. Zo gaat het deze dag nog 2 keer en steeds maar weer alleen naar de motoren kijken, papieren zijn niet belangrijk.

Zo rijden we door en beseffen dat dit voorlopig de laatste dag genieten is, daarover zo meer. Na het eten, dit keer alleen chips en cola, anders is er niet, maken we iets bijzonders mee. We rijden weg van de rustplaats in de bergen en beginnen aan een afdaling, het is 25 graden. De temperatuur gaat iedere kilometer met sprongen omhoog, binnen 10 kilometer staat de temperatuurmeter op 43 graden. Deze temperatuur gaat samen met een harde wind, we rijden nu in een soort woestijn, maar dan met heel veel stenen. Een kleine 20 km later komen we, opnieuw via bergtoppen, weer bij de grote weg en net als gisteren geven we wat gas om snel bij het hotel te zijn. Oei, weer een lasercontrole en de agent rent naar de weg om ons aan te houden, wat hem ook lukt! We hadden 125 km gereden waar je maar 110 km mocht en hij dreigde de motoren in beslag te nemen. Daar sta je dan, dacht ik, maar net als Johan en Martin begin ik over van alles te praten zoals de reis en het land. Hij moet even bellen, maar na een paar minuten, als we hebben aangeboden de bekeuring te betalen mogen we alsnog vertrekken, nadat we beloven het niet weer te doen.

Zoals ik al eerder aangaf was dit voorlopig de laatste mooie reisdag, morgen eerst nog een vrije dag, ik ben dan ook jarig en daarna gaan we de volgende dag naar Zahedan. Zahedan is de laatste plaats voor de grens van Pakistan en dat is een probleem. Omdat er in Iran ongeveer 10 % drugsverslaafden zijn en deze drugs uit Pakistan en Afghanistan komen, is er een oorlog aan de gang tussen de regering van Iran en de drugsbendes. Als de regering van Iran een actie tegen de bendes onderneemt, nemen de bendes wraak op toeristen of burgers en ontvoeren zij ze om de regering onder druk te zetten. Vandaar dat we de komende dagen in het grensgebied van Iran en Pakistan niet zonder politiebescherming mogen reizen.

We gaan het zien en meemaken en ik zal laten weten hoe het gegaan is. Ons volgende doel is dus Zahedan onder begeleiding van de politie, ik hoop wel dat maar een beetje gas geven. Of we in Pakistan internet hebben weet ik niet, ook dat zullen we zien.

• 30 Augustus 2012 - 22:30

Hans Pierik:

Nou daar sta je dan in verweggiestan en nog Jarig ook (morgen) lezen we dit nu goed kalft de club af?
    Toch weer een spannend verhaal, dan die politie!!!! hebben ze daarniet wat anders te doen? en wat zijn ze streng!!!!! Of is dit meer om te laten zien dat ze de macht hebben? we horen het wel.

We vinden de verhalen over Pakistan iets minder leuk.We hopen dan ook dat de politie daar zijn werk wel goed gaat doen, deze zullen jullie dan ook echt wel nodig hebben. Wees aub voorzichtig broertje en we hopen dat je nog veel van deze leuke verhalen te mogen lezen. Dus zoek dat internet op joh.

Heeel veeeel succes in Pakistan en wees op je hoede.

We denken aan jou,

liefs

de piertjes

• 30 Augustus 2012 - 23:19

Hans Pierweijer:

Hallo Sjoerd ik vind het geweldig wat je doet,ik lees elke dag jouw verslag.
    Bij deze van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag,en veel succes.

Groetjes Hans.

• 31 Augustus 2012 - 08:34

Jan Brekelmans:

Hoi sjoerd,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Vier het maar goed. Tot nu toe al je verhalen gelezen je maakt echt je droom waar dat is geweldig. Geniet er van.

Groetjes

jan

• 31 Augustus 2012 - 10:10

Siny Mebius:

hoi sjoerd,

wat een reis zeg, geweldig
    we lezen het elke dag.
    geniet ervan en van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

groetjes gerard en siny

• 31 Augustus 2012 - 10:13

Grietje En Bertus Boxem:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Maak er zo ver het kan iets moois van.Maar chips eten lijkt me op deze dag niet zo bijzonder.
    En aan de grens veel praten laat je niet kisten Sjoerd kom gezond weer thuis.

Groetjes Grietje en Bertus.

• 31 Augustus 2012 - 10:19

Jetty Stam:

Hieperdepieperdepiep hoeraaaa! Van gefeliciteerd met je verjaardag Sjoerdje!!
    Vandaag een vrije dag? Fijn! Kan je vandaag een biertje drinken om het te vieren en morgen weer gassen!!!!!

Tjonge, ik vind het nu wel erg spannend worden allemaal hoor! En dan iedere keer de politie in je nek..
    Maar om jullie doel te bereiken moeten ze het de komende dagen natuurlijk zeker gaan doen!!
    Sjoerdje geniet, maar wees voorzichtig!

XX Jetty

• 31 Augustus 2012 - 10:27

Harold En Jannie:

Hoi Sjoerd,

Van harte gefeliciteerd. Dit zal een bijzondere verjaardag zijn dit jaar.

Lieve groet uit Enschede
    Harold en Jannie

• 31 Augustus 2012 - 10:35

Hans En Marianne Ter Braak:

Van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag.
    Jouw verhalen worden dagelijks gelezen. De spanning stijgt dus de komende dagen.
    Hopelijk verloopt alles rustig en kunnen jullie volop genieten van jullie reis.

Hans en Marianne

• 31 Augustus 2012 - 11:04

Bas Esther En Kleinzoon:

Hoi vader van harte gefeliciteerd .....!!!!

Maak er een mooie dag van vandaag. Geniet er maar extra van.

Groeten Bas Esther en kleinzoon

• 31 Augustus 2012 - 11:22

Jaap Smith:

Sjoerd,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Fijn dat je op deze rustdag de tijd hebt om een feestje te vieren.
    We zijn erg onder de indruk van de fantastische reis die je maakt en we genieten dagelijks van je mooie reisverhalen.

Geniet van de dag en geniet van het vervolg van je reis.

Groeten Jaap Smith

• 31 Augustus 2012 - 13:41

Nico & Ria:

Hoi Sjoerd,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en een mooie dag gewenst.
    Wij wensen je verder een hele goede reis en we genieten van de verslagen, erg leuk.
    Gr. Nico & Ria

• 31 Augustus 2012 - 17:38

Desiree :

Hoi Sjoerd,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Van ons allemaal!!
    We hebben vanmorgen het interview op de radio gehoord! hartstikke mooi!!
    Tevens genieten we elke keer weer van je ontzettend mooie reisverslagen en foto's!!
    Al lezend wanen we ons daar bij je echt super!!!

We wensen je een hele fijne en vooral een veilige reis verder en volgen je natuurlijk op de voet!

Heel veel liefs ,

Moeders v/d Werff, Jellie, Dennis, Eugéne, Desiree en Björn

• 31 Augustus 2012 - 17:48

Marjon:

Sjoerdje,

Er is er een jarig hoera, hoera, dat kun je wel lezen en dat ben jij. Maak er een mooi verjaardagscadeau van en kom veilig in Pakistan aan. We laten dit deeltje maar niet aan mama zien want dan slaapt ze niet meer tot je terug bent. Heb ik net gisteren complimentjes zitten te schrijven dat jullie de politie zo om je pinken kunnen winden en dan val je van je geloof en betaal je de boete! Zal dat dan ook maar niet meer op papier zetten. Blijf genieten en je verbazen over deze wondere wereld!
    Met een beetje geluk zie ik je straks via skype..... tot gauw.

Liefs,
    Marjon.